Hur funkar skolan?

För er som undrar hur det fungerar när man studerar spanska på en typisk språkskola för utlänningar kommer här mer info. Vi har lektioner 20 timmar i veckan, dvs. fyra timmar om dagen. Lektionerna har man antingen på morgonen eller på eftermiddagen. Första dagen vi kom vi en timme innan lektionerna började för att göra ett test för att se vilken nivå man ska gå i. En del var muntlig, vilket jag tyckte var bra för då kunde jag förklara lite vad jag gjort tidigare och att jag nog skulle må bra av en liten uppfräschning. För Christian var det bara att säga ungefär: Sätt mig i nybörjargruppen!

 

Under dagen har man två lärare, en de första två timmarna och en annan de sista två. I klassen är man max 10 elever. För någon vecka sen var vi bara fyra stycken eftersom många åkt hem. Omsättningen på elever är rätt hög, en del stannar bara en vecka eller två och andra en månad. (Christian leder en inbördes tävling om den som haft flest klasskamrater med 50-43.) Sen finns också de som stannar längre, som vi. Men vi har också hört att det finns en svensk tjej som varit här i åtta månader. Det känns som lite för lång tid med det här upplägget. Många av övningarna är muntliga för att man ska få öva sig på att prata, vilket är väldigt bra. Ibland skulle man dock kunna må bra av att få kötta lite grammatik.

 

I Europa finns det en standardisering för hur man benämner nivåerna: A1, A2, B1, B2 osv. I spanskan är steg B1 lite svårare än i andra eftersom man ska lära sig skillnad mellan olika imperfekt, samt subjunktiv. Därför har vi B1.1 och B1.2. Efter varje bok har man ett prov för att få byta nivå. Christian är nu på B1.1 och jag klarade nyss provet för att gå till B2.

 

Lärarna är unga spanjorer som vanligtvis pluggar lingvistik eller liknande på Universitetet. Två gånger har vi haft samma lärare (som har första timmen med den ena, och den andra timmen med den andra) och det är ett ganska kul inslag. Förra veckan hade Christian försökt förklara rövarspråket under den första timmen, varpå jag vi början av den andra förvånad får frågan om det verkligen finns. De var mäkta imponerade av mitt rövarspråk kan jag ju tala om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0