Naturkunskap med videoklipp

Denna vecka av naturvetenskap började med att jag på nära håll fick uppleva ett virus, nämligen på läppen i form av ett munsår. Läppen svullnade rejält, och Christian kallade mig trasdocka. Nu har det lugnat ner sig avsevärt och jag tänker inte lägga mer tid på det…

I onsdags begav vi oss till den botaniska trädgården. Där fanns det alla möjliga sorters växter. Det som imponerade mest på oss var nog de många olika kaktusarna som fanns. Den här bilden är följaktligen dedikerad till Joel.



I fredags var det ju OS invigning. Då bestämde sig Maria för att ställa till med paella-fest. Så hon bjöd oss och de andra tjejerna (vi har haft en italienska här i två veckor också) på Paella samtidigt som vi förundrat kollade på invigningen. Vilka kineser alltså! Man kan inte annat än beundra dem för spektaklet och den disciplin som krävts. Imponerande!

 


Vi bestämde att den här helgen skulle bli helgen då vi gjorde Ciudad de las Artes y las Ciencias. Så vi började i fredags med att gå på L´Hemisferic som är Valencias motsvarighet till Cosmonova. Där såg vi en häftig film om Alperna som gjorde sig utmärkt i IMAX formatet. I lördags var det dags för L’Oceanografic. De hade alla möjliga typer av fiskar. Vi var på ett liknande akvarie-ställe i Shanghai där vi dock kände oss aningens besvikna. Det som saknades var de stora djuren tror jag. Här fanns det fler av den storten; delfiner, sälar och valrossar. Delfinshowen såg vi två gånger eftersom jag tyckte att det var lika bra att passa på. Man vet ju inte när man får möjligheten igen. Riktigt häftigt att se samspelet mellan tränare och delfiner och delfinerna emellan. I följande videoklipp får ni se vad Christian tyckte om sälarna.



Här filmar Christian utan att jag vet om det och vi diskuterar skillnaderna mellan Shanghais akvarium och Valencias. Marint finlir!

 

Vi avslutade lite lugnt på söndagen med vetenskapsmuseet där vi fick lära oss om superkrafter, kvinnokroppen och DNA. De hade också några burar med ägg i så att man kunde se när kycklingar kläcktes. Kändes lite konstigt, de borde ju vara med hönorna. Samtidigt måste jag säga att det var väldigt intressant att se de små liven. Pip!
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0